Gastvrij zijn kan ook online!

Dat een eerste indruk bepaald hoe mensen je zien hoef je horeca ondernemers niet uit te leggen. Als ondernemer leef je voor de zaak en probeer je een verpletterend eerste indruk neer te zetten bij de gast zodra ze binnen stappen. Vroeger was dit zeker een formule voor succes, maar tegenwoordig is het eerste contact moment met de gast vaak online! Hoe vertaal je de liefde en passie die je op de gast overbrengt bij binnenkomst naar een online beleving, en hoe overtuig je mensen om dat ook daadwerkelijk te komen beleven?

j j j

Can I offer you some Wi-Fi with your meal?

In het huidige tijdperk van de digitalisering zijn er een aantal primaire levensbehoeftes bijgekomen, zo ook de behoefte aan Wi-Fi, altijd en overal. Zodra we ’s ochtends de deur uitgaan beginnen onze smartphones op volle toeren te zoeken naar toegankelijke Wi-Fi netwerken, want het mobiele netwerk is niet snel genoeg meer.

De gasten in de horeca vinden het tegenwoordig daarom niet meer dan normaal dat ze gratis gebruik kunnen maken van het Wi-Fi netwerk van de ondernemer. Het is namelijk net als eten en drinken, wat de horeca ook aanbiedt, een primaire levensbehoefte. Massaal heeft de horeca gehoor gegeven aan de drang naar Wi-Fi door het eigen netwerk open te stellen voor haar gasten. Het gevolg hiervan is een trage internet verbinding voor de ondernemer zelf. Gasten laten zelden waardering blijken voor de aanwezige Wi-Fi, als het daarentegen niet werkt klagen ze steen en been! Tot dusver lijkt de vraag naar Wi-Fi alleen nog maar een blok aan het been van de horecaondernemer te zijn. Daar is nu verandering in gekomen met de introductie van WiFi Marketing.

WiFi Marketing
Horecaondernemers krijgen met deze tool eindelijk iets terug voor het aanbieden van gratis internet. Wi-Fi marketing integreert verschillende tools die bijdragen aan een sterkere klantenbinding, hogere loyaliteit en meer omzet. Ook is er gedacht aan de voorzichtige consument die liever geen persoonlijke feitjes weggeeft, zij kunnen door het zien van een advertentie of het beantwoorden van een vraag ook gebruik maken van het aangeboden Wi-Fi netwerk. Log je wel in via Facebook dan wordt er niet van je geëist een waardevolle like weg te geven. Het is dus eigenlijk net als het kiezen van een gerecht op de menukaart, de keus ligt geheel bij de gast zelf.

Win-Win model
De data die verkregen wordt van de verschillende gasten kan met Wi-Fi marketing niet alleen worden geanalyseerd maar ook doelgericht worden ingezet. Dit kan door de verschillende geïntegreerde marketing tools die de ondernemer kan inzetten om hogere loyaliteit te genereren. De opvallendste functionaliteiten van het systeem zijn:

  1. Coupon systeem
  2. Review Management

Coupon systeem
Het intelligente coupon systeem maakt het voor de ondernemer makkelijk om gepersonaliseerde kortingen aan te bieden aan haar gasten. De tool kan aan de hand van data coupons versturen gebaseerd op verjaardagen, frequentie van bezoek, klant gedrag en interesses. Op deze manier worden alle gasten bediend naar eigen behoefte en maak je de ervaring voor de gasten een stukje specialer.

Review Management
Een doorn in het oog van veel horeca ondernemers zijn de onafhankelijke review sites, die via eWOM (electronic Word of Mouth) de keuze van de consument beïnvloedt. Uit onderzoek blijkt dat 61% van de consumenten veel waarde hecht aan de online mening van andere. Een negatieve review kan de merk identiteit van een onderneming dus veel schade toebrengen. Wi-Fi marketing biedt ook hier een uitkomst door de gast persoonlijk te benaderen over de ervaring in het restaurant. Wanneer de gast positieve feedback geeft wordt er gevraagd dit toe te lichten met een korte review, die meteen op een website naar keuze geplaatst kan worden. Negatieve feedback wordt daarentegen rechtstreeks doorgestuurd naar het e-mail adres van de ondernemer. Op deze manier bouwt het bedrijf een positieve online identiteit op.

Het lijkt er dus op dat met de komst van Wi-Fi marketing de gast op zijn wenken bediend, en de ondernemer er nu ook echt baat bij heeft.

j j j

WiFi is noodzakelijk om gratis te kunnen bellen via het internet

WiFi is noodzakelijk om gratis te kunnen bellen via het internet

Heb je een vriend of familie die verblijft in het buitenland en die je graag wilt spreken? Helaas is bellen naar buitenland via een vaste of mobiele lijn aan de prijzige kant. In dat geval kan je eens overwegen om te bellen via internet. Er zijn bepaalde programma’s die het mogelijk maken om te bellen naar het buitenland zoals Skype. Echter is dit niet altijd gratis. Dit hangt er heel erg vanaf hoe goed je internetverbinding is. Wifi maakt het mogelijk om gratis te kunnen bellen. Wanneer je een WiFi-verbinding hebt, betaal je al voor het internet. Je hoeft dan niet nog eens extra belkosten te betalen. Indien je nog geen WiFi-verbinding hebt zijn er ook alternatieven waardoor je goedkoop naar het buitenland kunt bellen. Het verstandigste is om zelf WiFi aan te schaffen, waardoor je dus ten alle tijden gratis kunt bellen.

Wat heb je nodig om te kunnen bellen?
Het belangrijkste wat je nodig hebt is natuurlijk een goede internetverbinding, het liefst voorzien van WiFi. Daarnaast maakt het niet uit of je op een PC, laptop of iPad zit, want programma’s als Skype kunnen daar allemaal worden ontvangen. Indien je op een PC of laptop zit heb je wel nog een headset nodig met een microfoon. Anders kan de andere partij jou namelijk niet horen. Bij een iPad of ander soort tablet is de microfoon er al ingebouwd. Indien je vanaf een PC belt en je wilt gezien worden, dan moet je ook voorzien zijn van een webcam. Bij de meeste laptops en alle tablets is deze ook al inbegrepen.

Bellen via Skype
Skype is verreweg het populairste programma om te bellen via internet. Zoals aangegeven kun je hier gratis gebruik van maken indien je in het bezit van een goede WiFi-verbinding. Door een account aan te maken kun je anderen toevoegen en uitnodigen voor een gesprek. Tijdens dit gesprek kun je elkaar ook zien wat dus enorm positief kan werken. Het belangrijkste bij een buitenlands gesprek is dat je beschikt over een goede WiFi-verbinding. Dat stelt je in staat om gratis te kunnen bellen.

j j j

Gebruik een Wifi router om de internetsnelheid te verhogen

Gebruik een Wifi router om de internetsnelheid te verhogen

In eerste instantie klinkt dit opmerkelijk, maar toch is het mogelijk om via de WiFi router de snelheid van het internet te verhogen. Het enige wat je hoeft te doen is de router op een correcte manier te gebruiken. Je moet letten op het soort router wat je aanschaft en waar je deze gaat neerzetten.

Keuze WiFi router

Tegenwoordig zijn veel mensen in het bezit van een alles in 1 pakket. Daarbij zit vaak een gratis WiFi router bij die je dan kunt aansluiten. Via deze manier heb je dus geen invloed op wat soort router je hebt, maar alleen op de plek waar je het aansluit. Je kunt er ook voor kiezen om zelf een WiFi router aan te schaffen, zodat je ten alle tijden zelf de controle hebt of op welke frequentie je gaat zitten. Routers werken namelijk op een bepaalde frequentie, 2,4 GHz en 5 GHz. De meeste routers kunnen maar op één frequentie werken, maar er bestaan ook apparaten die op beide lijnen functioneren. Voornamelijk verouderde routers kunnen niet werken op 5 GHz. Als je kiest voor een bepaalde frequentie moet je er wel op letten dat alle mobiele apparaten met internet deze kunnen ontvangen. Anders ontstaan er storingen en daar schiet je nog niks mee op. Zorg dus dat je van tevoren weet welke frequentie er rondom jouw woning zit, voordat je besluit zelf een WiFi router aan te schaffen.

Plaats van de router

Een andere factor dat invloed heeft op de snelheid van het internet is de plaats van de router. Doorgaans mag deze niet te ver van de contactdoos verwijderd zijn. Hoe dichterbij het centrale punt, des te sterker zal de verbinding zijn. Het is ook raadzaam om de router niet heel hoog of op de grond word geplaatst. Dit kan namelijk ook de verbinding verslechteren. De meeste huishoudens plaatsen de router in de meterkast. Hier zit vaak ook de contactdoos, waarmee deze dus dichtbij elkaar zullen staan je daarmee een optimale verbinding zult hebben.

j j j

Een snelle internetverbinding is het halve werk voor een sterk WiFi-signaal

Een snelle internetverbinding is het halve werk voor een sterk WiFi-signaal

Voordat er kan worden begonnen met slimmer ondernemen met WiFi, dient u eerst zelf een internet verbinding te hebben. Door de vele aanbieders van internet- en alles-in-1 pakketten kunt u vaak door de bomen het bos niet meer zien. Om een weloverwogen beslissing te kunnen maken, helpen we u graag een stukje op weg door de belangrijkste dingen op een rijtje te zetten!

Glasvezel/koper
U heeft er ongetwijfeld van gehoord: glasvezel. Maar wat is glasvezel en wat betekent dit voor de internetverbinding? Glasvezel is een haardunne vezel van glas. Via dit glas kan een betrouwbare signaal over een grote afstand worden verzonden. Dit zorgt voor een stabiele en snelle internetverbinding.

In tegenstelling tot glasvezel, wordt bij koper de verbinding gedeeld met de buren. Ergens in de wijk staat een telefooncentrale waar de verbinding vandaan komt. Als u dicht bij deze centrale woont, heeft u geluk. Woont u ver van de centrale en wordt er in de wijk veel geinternet? Reken dan maar niet op een hoge internetsnelheid.

Internetsnelheid
Let bij de pakketten goed op de snelheid van het internet en denk goed na wat het doel is van het internetgebruik. Gaat u veel downloaden? Dan is een hoge internetsnelheid erg relevant, denk dan aan minimaal 30 MB/S/ Wordt het internet alleen gebruikt om zo nu en dan wat op te zoeken en voor mail contact? Dan is een internetsnelheid van 8 MB/S in principe ruim voldoende.

Prijs
De prijzen lopen sterk uiteen. De prijs is afhankelijk van de provider, internetsnelheid en eventuele belbundels en TV pakketten. Daarnaast zijn er ‘online providers’, zoals Tele2 en Online. Zij kunnen tegen een relatief lage prijs hun diensten aanbieden doordat ze geen winkel hoeven te financieren. Heb je echter problemen met de verbinding, dan kun je dus niet even langs de winkel gaan. Let daarnaast ook op de kortingen die de providers aanbieden, door de grote concurrentie, bieden providers steeds mooiere kortingen om u als klant aan zich te kunnen binden.

j j j